fbpx

Jokaisen yrityksen tulisi tehdä tulevaisuustyötä

TUTKA-hankkeen kevät sykähti käyntiin vuoden ensimmäisellä TulevaisuusCampilla torstaina 5.3. Tilaisuudessa tulevaisuudentutkija, Laurean yliopettaja Tarja Meristö kertoi yrittäjille ennakoinnin periaatteista ja erilaisista menetelmistä.

Jos missasit tilaisuuden, ei hätää. Keräsimme talteen tilaisuuden tärkeimmät pointit, jolla sinäkin pysyt tulevaisuuden tasalla.

 

Tutka Tulevaisuuscamp Tarja Meristö

Tulevaisuudentutkija, Laurean yliopettaja Tarja Meristö kertoi yrittäjille ennakoinnin periaatteista ja erilaisista menetelmistä TUTKA-hankkeen TulevaisuusCampissa 5.3.2020.

 

Miksi ennakointi on tärkeää?

Yksi asia on ihan varmaa: tulevaisuus on epävarma. Siihen voi kuitenkin varautua – ja siihen voi vaikuttaa. Varautuminen tuo kilpailuetua ja auttaa selviytymään muuttuvassa maailmassa. Jokaisen yrityksen kannattaisi tehdä tulevaisuustutkimusta. Yritys, joka ei varaudu muutoksen, ei menesty. Sekin on varmaa.

 

Näin teet tulevaisuustutkimusta:

1. Pohdi erilaisia vaihtoehtoisia skenaarioita. Tee analyysia siitä, millainen tulevaisuuskuva on todennäköinen. Älä valitse vain todennäköisimpiä vaihtoehtoja, vaan myös epätodennäköisiä, jotka ovat vaikutuksiltaan suuria. Valitse aikajänteestä pitkä, ainakin 10 vuotta.

Käytä pohdinnan tukena:

  • varmoja megatrendejä: globalisaatio, digitalisaatio, monikulttuuristuminen, ilmastonmuutos, väestön ikääntyminen ja resurssipula. Ainakin ne tulevat vaikuttamaan jokaisen yrityksen toimintaan.
  • heikkoja signaaleja: kuuntele huhuja, lue uutisia. Merkkejä on ilmassa! Varhainen tunnistaminen tuo kilpailuetua. Etsi asioita, jotka ovat nyt marginaalisia, pian niistä voi tulla valtavirtaa.
  • mustia joutsenia: harvinaisia ja epätodennäköisiä tapahtumia, joiden vaikutukset ovat suuret. Esimerkiksi syyskuun 11. -terrorihyökkäys.
  • villejä kortteja, esimerkiksi tekoälyn vaikutuksia. Tuleeko meistä renkejä? Vai isäntiä?
  • tabuja. Mistä me puhumme, mutta minkä suhteen emme toimi? Mistä me emme edes saa puhua?

 

2. Valitse 2–4 mahdollista ”näin voi käydä” -tilannetta. Oman näkökulman puolustelun sijasta asioita kannattaa katsoa uudesta näkökulmasta. Seuraa uutisia ja pidä silmäsi auki. Kun toiseen skenaarioon alkaa kertyä merkkejä, ole valmis ketterään toimintaan.

 

3. Tiedä, että tulevaisuuteen voi vaikuttaa.
Voitko sinä olla edelläkävijä? Ryhdy toimenpiteisiin, joilla saat aikaan toivotun tulevaisuuden ja ehkäiset ei-toivuttua.

Henry Ford: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Asiakkaat osaavat kuvailla ongelmansa, mutta he eivät aina osaa kertoa parhaasta mahdollisesta ratkaisusta.

Tässä piilee suuri kilpailuvaltti: monet kilpailijasi katsovat peruutuspeiliin, näin on aina tehty, näin tulee jatkumaan. Kun olet tulevaisuusorientoitunut, sinulla on käsissäsi menestyksen avaimet.

 

4. Toimi!
”Tulevaisuuden näkeminen ei ole se, mikä tuo menestystä, vaan tulevaisuuden tekeminen”, sanoi Meristö.

Millaisilla portailla kiipeät kohti visiotasi? Miten voisit kääntää uhkan mahdollisuudeksi? ”Lähdetkö ratsastamaan megatrendin aallonharjalla vai menestytkö vastatrendin avulla. Kullakin megatrendillä on aina vastatrendinsä.”

Toiminnan on perustuttava omaan erikoisosaamiseen. Tarvitsetko uutta osaamista? Verkostoa, joka auttaa vastaamaan tulevaisuuden muutoksiin? Mistä rahat? Kuinka paljon aikaa tarvitset?

 

Ajateltavaa – Meristön vinkit pohdittavaksi: 

– Niukkaresurssisuudessa puhutaan kyllä maailman pelastamisesta, mutta se voisi olla myös kannattavaa liiketoimintaa. Miten voisit kääntää megatrendin voitoksesi?

– Tulevaisuuden työmarkkinoilla harvalla on enää vakituisia työpaikkoja. Miten oman osaamisen voi tuotteistaa ja tehdä omasta osaamisesta kilpailukykyisen?

– Onko vastuullisuustrendi elitistinen? Olemme tottuneet valmistamaan vastuullisia tuotteita ihmisille, joilla on varaa maksaa. Onko se enää vastuullista? Mitä jos tekisit mahdollisimman edullisesti kestäviä tuotteita, silloin ne olisivat kaikkien ulottuvilla?

– Ympäristövastuullisuus on jo valtavirtaa. Sillä ei enää erotu, mutta sen pitää olla kunnossa. Millä seuraavaksi erotut?

 

Haluaisitko perehtyä lisää tulevaisuuteen? TUTKA-hankkeen tiimoilta Porvoossa järjestetään kevään aikana vielä 4 eri teemaista Camp-tilaisuutta. Muutamalle yritykselle on vielä tilaa.

Tulossa keväällä:

  1. AsiakastarveCamp 18.3. klo 13–18. Paikka: Laurean Campus, Porvoo, Tila 1408
  2. LiiketoimintamalliCamp 16.4. klo 13–18 Paikka: Laurean Campus, Porvoo, Tila 1513
  3. MarkkinatCamp 14.5. klo 13–18 Paikka: Laurean Campus, Porvoo, Tila 1408
  4. BrändiCamp 4.6. klo 13–18 Paikka: Laurean Campus, Porvoo, Tila 1421

 

Kiinnostuitko? Kysy lisää:

Anne Wetterstrand, Yrityskehittäjä, TUTKA-hanke
anne.wetterstrand@posintra.fi, +358 50 366 0125

 

Lue lisää TUTKA-hankkeesta