Valtaosa ihmisistä haluaa maailman, jossa yritykset kantavat vastuuta ympäristöstä ja luovat parempaa tulevaisuutta.

Ympäristöasioista on tullut valtavirtaa.

– Vastuullisuus on sellainen kilpailuetu, johon ihmiset varmasti tykästyvät, Aava & Bang -kasvumarkkinointitoimiston päävalmentaja Teemu Kankainen (kuvassa) kertoo.

Pian ei kuitenkaan enää voi erottua sillä, että tekee jotain ympäristön vuoksi, mutta sillä voi, ettei piittaa ympäristöstä lainkaan.

– Early adapterit olivat jo, nyt yhä useammat asiakkaat alkavat vaatia kaikilta yrityksiltä ympäristötekoja, Kankainen sanoo.

– Silti kuulen vieläkin: ”Mitä minä yksittäinen ihminen pystyisin tekemään?” Ihan pirusti! Kankainen lupaa.

 

 

Ihmiset haluavat olla hyvän puolella

 

Aito ja menestyksekäs ympäristötoiminta lähtee siitä, että yrittäjä itse on aidosti kiinnostunut ympäristöasioista.

– Yrityksen vision pitäisi heijastaa omaa arvomaailmaa. Jos firman arvot eroavat yrittäjän arvoista, toimintaan ei saa paloa, Kankainen tietää.

Viestinnän marssijärjestys kulkee sisäpiirin kautta lähipiirille ja lopulta ulkopiirille ja asiakkaille.

– Ympäristöystävällisyys pitää leipoa yrityksen toimintaan sisään. Selvästi kerrottu viesti lähtee laajenemaan sisältä ulos automaattisesti. Puskaradio on yksi tehokkaimmista markkinoinnin keinoista! Kankainen sanoo.

Kaikki yrityksen työntekijät on saatava tekemään töitä saman tavoitteen puolesta. Hyvä uutinen on se, että kun kyseessä on hyvän tekeminen, ihmiset on helppo innostaa mukaan.

– Jos Punainen Risti sanoisi, että haluaa olla maailman suurin hyväntekeväisyysjärjestö, harvat seisoisivat vapaaehtoisina kadulla lipas kourassa. Kun Punaisen Ristin visio on kurjuuden, nälänhädän ja köyhyyden poistaminen maailmasta, se antaa merkityksen tunteen: on siistiä olla tässä taistelussa mukana. Hyvän tekeminen yhdistää ihmisiä!

 

Brändi on hyvä tarina – mutta viherpesu ei kannata

 

Kierrätättekö pahvit? Ostitteko kotimaisen kierrätysmaton? Hyvä, mutta pienet imagonkiillottamiset eivät enää riitä viherpesusta puhumattakaan.

– Olemme siirtyneet 2000-luvulla lupausten antamisesta lunastamiseen. On osattava virittää hyvä lupaus, mutta lunastaminen on tärkeämpää. Viherpesulla saa kyllä huomiota, mutta se ei hyödytä pitkällä tähtäimellä, Kankainen sanoo.

Luottamusta voi lisätä tekemällä yhteistyötä muun muassa ympäristöjärjestöjen kanssa. Ne lisäävät yrityksen läpinäkyvyyttä ja lisäävät uskottavuutta.

Suomalaiset yritykset ovat kuitenkin useammin vaatimattomia kuin epäluotettavia: ympäristötekoja tehdään, mutta niistä ei viitsitä pitää liian suurta meteliä.

Osa myös pelkää menettävänsä näin vanhoja asiakkaitaan.

– Jos yrittäjä ei pysty jakamaan samanlaista arvomaailmaa asiakkaittensa kanssa, he eivät oikeasti ole yrityksen asiakkaita. Meillä jokaisella on vastuu näyttää omalla toiminnallaan mallia.

 

Teemu Kankainen on toiminut Posintran brändejä ja brändäystä koskevien Tulostakomo-koulutusten vetäjänä. Syksyn ensimmäinen Tulostakomo pidettiin Porvoossa 26.9.2019. Seuraava tilaisuus, jossa teemaa jatketaan pidetään 29.10.2019 Porvoon Cospacen tiloissa.

Lisätietoa ja ilmoittautuminen: https://www.posintra.fi/events/tulostakomo-4-brandit-ja-brandaaminen/