Kiinalaisten matkailijoiden määrä on reippaassa kasvussa. Kotkan-Haminan ja Itä-Uudenmaan seudulle heitä pyritään houkuttelemaan muun muassa luontoelämyksillä, luksuksella ja luomuruoalla.  

Viime vuonna Suomessa kävi noin 389 000 kiinalaista turistia, ja määrän odotetaan kasvavan voimakkaasti lähivuosina. Lapin lumo joulupukkeineen ja revontulineen on jo löydetty, mutta miten turistivirtaa saisi ohjattua Etelä-Suomeen – myös Helsingin ulkopuolelle?

Posintran ja Cursorin UKAMAKI – Uutta kasvua matkailuun Kiinasta -yhteishankkeen tarkoituksena on tuotteistaa kiinalaisille turisteille helppoja ja houkuttelevia elämyspaketteja Kotkan-Haminan ja Porvoon seuduille sekä avata uusia myyntikanavia Kiinaan.

– Kilpailu kiinalaisista matkailijoista on kovaa, mutta tällä alueella on hyvä potentiaali sijaintinsa ansiosta. Läntisin kohde on 30 minuutin päässä Helsingistä ja itäisin 90 minuutin päästä Pietarista, projektin Kiina-asiantuntija Martti Mustila Cursorista selventää.

Ukamaki-projektiin valittiin mukaan alueen kasvuhakuisia matkailu- ja palveluyrityksiä, jotka lähtökohtaisesti täyttävät Visit Finlandin kansainvälistymiskriteerit.

– Yrittäjät olivat hankkeesta kiinnostuneita ja ryhmät täyttyivät nopeasti, Ukamaki-hankkeen projektiasiantuntija Jenni Juuvinmaa Posintralta kertoo.

 

Kiinalaiset matkatoimistot etsivät uniikkeja kohteita

Suomessa kiinalaisia kiinnostavat etenkin luontoelämykset. Matkat ostetaan mieluiten räätälöityinä paketteina verkosta, kiinalaisilta matkatoimistoilta.

– Kiinalaisille matkat myyvät aina kiinalaiset matkatoimistot, Mustila korostaa. – Kiinaan myyminen on haasteellista. Pitää osata kieltä, olla kontaktit ja ymmärrystä paikallisista markkinoista. Täytyy muistaa, että kiinalaiset eivät pääse suomalaisille nettisivuille kovin helposti palomuurien vuoksi.

Kiinan matkailumarkkinoita dominoi maan suurin ja maailman toiseksi suurin online-matkatoimisto Ctrip 70 prosentin markkinaosuudella. Pienemmät matkatoimistot hakevat kilpailuetua uniikista tarjonnasta.

– Matkailutarjonta kiinalaisille on massiivista! Me tarjoamme matkatoimistoille jotain uutta ja erilaista, jolla voi erottua kilpailijoista, Mustila kertoo.

Ukamaki-hankkeessa tuotettujen elämyspakettien kohderyhmänä on koulutettu keskiluokka, joka etsii räätälöityjä ja ns. puoliohjelmallisia matkoja. – Heistä suurin osa on käynyt ehkä jo Pariisissa, Lontoossa ja muissa Euroopan suosituimmissa matkakohteissa. Suomi on heille uusi ja kiinnostava kohde.

 

Luonto, luonto ja luksus kiinnostaa

Kuluneen syksyn ja talven aikana Ukamaki-hankkeessa mukana olevien yritysten palveluista on koottu yhdeksän kiinalaisille räätälöityä elämyspakettia. Suurin osa paketeista tarjoaa majoitusta, luontoaktiviteetteja, ruokailua ja shoppailua 2 yön ja 3 päivän ajaksi.

Kiinalaiset voivat mm. kokeilla elää kuin viikingit, vuokrata oman saaren tai rauhoittua Ikimetsän joogassa, Porvoon metsissä.

Tavoitteena on hankkeen loppuun mennessä tuottaa yhteensä 10–15 elämyspakettia.

Kaikista kohteista tehdään kiinalaisia kiinnostavaa materiaalia: videoita, esitteitä ja laadukkaita kuvapaketteja, joita Kiinan matkatoimistot voivat käyttää omassa markkinoinnissaan.

– Kiinalaiset ovat hyvin visuaalisia. Kuvissa pitää näkyä elämyksiä, tekemistä ja kiinalaisia. Matkan ostajassa herää luottamus, kun hän näkee, että muutkin oman maan turistit ovat käyneet täällä, Mustila selittää.

Paketeissa on hyödynnetty paikallisia ja yritykseen liittyviä tarinoita.

– Kiinalaiset, kuten kaikki muutkin turistit, haluavat autenttisia elämyksiä ja tarinoita. Suomalaiset ovat usein liian vaatimattomia. Emme voi kilpailla sellaisella, mitä meillä ei ole, mutta me voimme antaa luonto- ja kulttuurielämyksiä, joita Kiinasta ei löydy mistään. Elämyspaketteihin voi tutustua osoitteessa: www.orientalbeat.net. Sivusto on tehty matkatoimistoja varten.

 

Ukamaki-hanke elämyspaketteja

Voit tutustua Ukamaki-hankkeessa tähän mennessä koostettuihin elämyspaketteihin osoitteessa www.orientalbeat.net

 

 

Ensimmäisiä Ukamaki-matkailijoita odotetaan

Uusien myyntikanavien avaamista on vauhditettu osallistumalla Visit Finlandin järjestämälle China Road Show:lle. Myyntikiertueella Ukamakia edustanut Mustila pääsi testaamaan Kotkan-Haminan ja Porvoon tuotteiden houkuttavuutta.

– Kiertueelta saatu palaute oli positiivista. Matkatoimistot tykkäsivät uusien elämyspakettien lisäksi myös siitä, että annoimme heille vapaasti käytettäviä kuvia ja videoita matkapaketeista, Mustila kertoo.

Suomen päässä matkailupalveluja kehitetään kiinalaisia kiinnostavammaksi mm. järjestämällä yhteistyöyrityksille erilaisia koulutuksia, joissa perehdytään kiinalaisten matkailijoiden tarpeisiin.

Seuraavana askeleena on matkatoimistoammattilaisten houkuttelu alueelle tutustumaan elämyspaketteihin, sillä ostajat haluavat yleensä ensin tutustua tuotteisiin ennen kuin ottavat ne myyntiin kuluttajille.

Ukamaki-hanke jatkuu vuoden 2020 loppuun saakka.