Etkö päässyt maanantaina 15.4. Tulostakomon tilaisuuteen? Ei huolta, keräsimme tähän tärkeimmät pointit.

Brändit ja brändääminen – Visio ja lupaus -tilaisuudessa Aava & Bang -kasvumarkkinointitoimiston päävalmentaja Teemu Kankainen kertoi, miten brändäys tehdään ja miksi.

”Se on yksinkertainen juttu, siihen ei tarvita korkeakoulututkintoa vaan maalaisjärkeä.”

 

1. Yritys tarvitsee vision

Yrityksen visio on näkemys ja tavoite siitä, missä tilassa yritys on tietyn ajan päästä. Punaisen Ristin visio on – mutkia oikoen – kurjuuden, nälänhädän ja köyhyyden poistaminen maailmasta. Mikä on sinun yrityksesi visio? – Yrityksen vision pitäisi heijastaa omaa arvomaailmaa, ja sen pitäisi mahtua muutamaan lauseeseen.

 

2. Aseta tavoitteita

Aseta yrityksellesi lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteita. Mitä pitäisi tehdä nyt? Entä muutamassa vuodessa? Ole rohkea, tavoittele isoja!

 

3. Yrityksen eeppinen ydin

Mikä on firmasi kovinta ydintä ja sen todellinen kilpailukykytekijä? Nakkikioskin eeppinen ydin on nakki ja sämpylä. Käsin vatkattu majoneesi on strategiaa, isot myyntikyltit PR:ää ja koulutettu myyjä voi olla vaikka nälän hallinnan ratkaisukonsultti. Mikä on sinun yrityksesi nakki ja sämpylä?

 

4. Ydinviestit ja ydinviestiä tukevat viestit = brändi

Brändi on tunteistettu ydinviesti ja parhaimmillaan yrityksesi tärkein kilpailuetu. Millainen mielen maisema asiakkaallasi on, kun hän haluaa tuotettasi? Tunteistettu ydinviesti leivotaan tuotteen sisään. Se luo tunteen, että ”haluan tämän” ja ohittaa loogisen järkeilyn. Vertaa esim. Volvo ja BMW. Mitä auto lupaa? Turvallisuutta vai jännitystä elämään?

Huom.! Brändääminen on pitkä, hidas ja kivinen tie. Se ei tapahdu hetkessä.

 

Brändäämiseen tarvitaan myös:

 

1. Johtajuutta

Brändäys on aina muutos ja ihmiset tyypillisesti ahdistuvat muutoksesta. Uuden oppiminen on kivaa? – Ei ole. Se, kun on oppinut jotain uutta, on kivaa. Itse oppimisen prosessi vaatii aivoenergiaa ja on tylsää. Ahdistusta lieventämään tarvitaan johtajuutta.

Viesti aina tässä marssijärjestyksessä: sisäpiiri, lähipiiri, ulkopiiri. Ole itse muutos, jonka haluat nähdä ympärilläsi.

 

2. Resursseja

Brändäämiseen tarvitaan aikaa ja rahaa. Raha liittyy pitkän aikavälin tavoitteisiin. Kuinka paljon olet valmis maksamaan tavoitteiden toteutumisesta? Onko niihin rahaa?

Kinkkisin on aika. Einsteinin sanoin: ”Hulluutta on se, että tekee samat asiat uudelleen ja uudelleen ja odottaa eri tuloksia.”

Brändäämiselle on vapautettava aikaa! Keskity niihin asioihin, jotka vievät vähän aikaa mutta joiden vaikuttavuus on suuri. Älä ota aikaa kuitenkaan yöunista; alle 7 tunnin nukkuminen tietää 30 % alenemaa kognitiivisiin taitoihin.

 

Tehtävä!

Tarvitset kynän ja paperia

  1. Kirjoita paperille unelmasi.
  2. Kirjoita seuraavaksi paperille yritykseesi liittyvät unelmat.

Firman unelma ei saa erota paljon siitä, mitä yrittäjän unelma on. Muuten toimintaan ei saa paloa!

  1. Kirjoita paperille se brändimielikuva, jonka haluat herättää. Erilaistu, keksi uniikki pointti!
  2. Selvitä, millainen mielikuva ihmisillä on nyt yrityksestäsi. Soita vaikka asiakkaallesi ja kysy.
  3. Millaisilla teoilla, pienillä askelmilla pääsisit tavoitteeseen? Mitä pientä voit tehdä joka päivä?

 

Ne, jotka nauttivat matkasta, voivat pärjätä!

Opi nauttimaan tästä matkasta.

 

Lisää brändäilyä tulossa 28.5. Tulostakomo-koulutuksessa, katso lisää posintra.fi/tapahtumat