Miten rakennetaan menestyvä brändi, miten erotutaan somessa ja pyöritetään verkkokauppaa? Muun muassa näihin kysymyksiin vastattiin vuosien 2018–2019 Tulostakomo-koulutuksissamme, joita järjestimme raudankovien yhteistyökumppaniemme kanssa yhteensä 11.

Koulutuksiin osallistui satoja yrittäjiä ja yritystoiminnasta kiinnostuneita. Palautekyselyjemme mukaan osallistujat olivat erittäin tyytyväisiä Tulostakomoihin ja koulutusten keskiarvoksi muodostui hienot 4,5/5.

 

Viime vuonna tutuksi tulivat SOME ja SEO

Vuoden 2018 Tulostakomo-koulutukset aloitettiin perehtymällä some-markkinointiin ja hakukoneoptimointiin (SEO). Osallistujat saivat käytännön vinkkejä ja työkaluja myynnin ja markkinoinnin tueksi, ja he oppivat, miten tehdään dataan pohjautuvaa tuloksellista markkinointia ja myyntiä. Koulutusten yhteistyökumppaneina olivat Haven Porvoon yrittäjät Ville Olkkonen ja Kalle Alanen.

– Oli ilo huomata, että digitaalisen markkinoinnin osaamiselle oli kysyntää. Ilmoittautumisia oli niin paljon, etteivät kaikki edes mahtuneet mukaan koulutukseen, Alanen sanoo.

– Osallistujia oli eri toimialoilta laidasta laitaan, ja he ottivat hyvin madon koukkuunsa. Monet alkoivat heti pohtia, miten opittua voisi hyödyntää omassa yrityksessä.

Syksyn Tulostakomoissa teimme yhteistyötä myös Toimisto Poksin Katri Kilpiäisen kanssa.

 

 

Ville Olkkonen ja Kalle Alanen markkinointitoimisto Haven Porvoosta.

 

Yrittäjä Katri Kilpiäinen, toimisto Poks

Yrittäjä Katri Kilpiäinen, toimisto Poks

 

Kaikki neljä koulutusta järjestettiin Porvoossa, ja jokaiseen niistä osallistui noin 45 henkilöä.

Vuoden 2018 viides ja viimeinen Tulostakomo syventyi verkkokaupan arkeen erityisesti kotimaisen Johku-verkkokauppa-alustan kautta. Koulutuksessa annettiin vinkkejä verkkokauppamyyntiin ja maksuliikenteeseen sekä verkkokaupan löydettävyyteen ja näkyvyyteen. Yhteistyökumppaneinamme olivat CoSpace ja Aptual Commerce Oy ja osallistujia noin 20.

 

Tänä vuonna taottiin brändi kuntoon

Vuoden 2019 Tulostakomoiden pääteemana oli brändit ja brändääminen, joista järjestettiin yhteensä neljä koulutusta.  Yhteistyökumppanina toimineen Aava & Bang Oy:n päävalmentaja Teemu Kankainen pureutui kevään ja syksyn ensimmäisissä koulutuksissa brändinrakentamisen ensimmäisin askeliin: mistä brändi koostuu ja miten sitä lähdetään rakentamaan. Voit lukea brändikoulutuksen sisällöstä lisää artikkelistamme.

 

Tulostakomo brändit ja brändääminen

Teemu Kankainen, Aava&Bang.

 

Aihetta syvennettiin sarjan toisessa koulutusillassa, jossa brändiä lähestyttiin visuaalisuuden, tarinoiden ja johtamisen näkökulmista. Jokaiseen koulutukseen osallistui noin 35 henkilöä ja ne pidettiin CoSpacen tiloissa Porvoossa.

Syksyllä 2019 järjestettiin myös kattava verkkokauppakoulutus Loviisassa, jossa Vilkas Group Oy, Oy Matkahuolto Ab, Coreorient Oy, DS Smith Finland, Loviisan kaupunki ja paikallinen verkkokauppayrittäjä Viidakkotohtori Linda Wirtanen kertoivat verkkokaupan pyörittämisestä aina sen perustamisesta pakettien lähettämiseen. Koulutukseen osallistui yli 30 henkilöä.

Vuoden kuudes ja viimeinen Tulostakomo perehtyi sopimusjuridiikkaan. Asiantuntijakumppanina toimineen Agens Oy:n Seppo Parviainen ja Tuomas Huokuna kertoivat sopimuksien merkityksestä ja vaikutuksista konkreettisin esimerkein ja esittelivät myös Agensin omaa digitaalisesta työkalua. Paikalla oli 10 henkilöä.

 

Agens Oy

Seppo Parviainen, Agens Oy.

 

Tulostakomot jatkuvat 

Jatkamme koulutusten takomista myös ensi vuonna. Tarkoituksena on pysyä ajankohtaisten asioiden aallonharjalla, mielellään vähän etukenossa. Lisätietoa tulossa, seuraathan sivujamme posintra.fi/tapahtumat/