Posintra | Pressmeddelande 24.11.2020

Den utländska turismen har länge varit avstannad, men trots det fick man under sommaren betalande japanska kunder till direktsändningar som förverkligades som virtuella resor i Pellinge skärgård. När den av Keiko Morishitas företag gjorda sommarpiloten från Pellinge, väckte intresse hos den japanska pressen, ledde det till att ett TV bolag intresserade sig. I oktober ingick Borgå och Pellinge i ett TV-program som lockade mera än 16 miljoner japaner till sina TV-skärmar. Nu planerar Keiko och Posintra att förverkliga virtuella resor till nya destinationer i Östnyland.

Japanska Keiko Morishita är en veteran inom kulturexport och har redan i flera års tid introducerat japanerna till finländskt kunnande, kultur och vardagsliv. Det långvariga samarbetet med japanska medier bar under sommaren också frukt i östra Nyland. Morishitas pilotprojekt direktsändes som virtuellt förverkligade resor till Pellinge skärgård.

 

Ednäs varv, Cay Gustafsson studiovieraana studiogäst. Kuvaaja: M. Mikkola

Keiko Morishita intervjuar Cay Gustafsson från Pellinge Ednäs varv i direktsändning. Foto: M. Mikkola.

 

Morishita kartlade olika möjligheter för pilotprojektet under våren 2020. Pellinge skärgård valdes som destination. Den japanska resebyrån Finntour deltog också modigt i experimentet, så det tekniska genomförandet, biljettförsäljningen och sändningen var i professionella händer. Posintra ombads att hjälpa till, och vi fick på detta sätt bevittna kultur- och naturturismens digitala potential.

– Piloten visade att människor har förmågan att även virtuellt praktiskt taget förflytta sig till en annan plats och att där med känsla vara starkt närvarande och leva sig in i sändningens händelser och landskap. Här är redaktörens professionalism och förståelse för vad virtualitet kräver redan i förberedelsefasen till stor hjälp, betonar projektledare Annika Weckman från Posintra.

 

Lokalt samarbete nyckeln till framgång

Posintra tog på sig uppgiften att bygga upp lokalt affärssamarbete och samordna produktionen på plats. Pellinge-företag och byföreningen Pellinge Byaråd r.f. ställde också upp för att stödja projektet. Lokala företagare gav av sin tid och lovade att delta som studiogäster, samt deltog i genomförandet av det i förväg producerade materialet.

 

Yrittäjä Jon Englund keittää pannuakahvia, pannkaffe i direktsändning. Kuva: M. Mikkola

Pellinge företagaren Jon Englund kokar pannkaffe i direktsändning. Foto: M. Mikkola.

 

– Genomförandet av virtuella resor var en ögonöppnande upplevelse och företagarnas uppriktiga och modiga deltagande bevisade att detta är helt möjligt. Virtuell turism är en intressant möjlighet där koldioxidavtrycket är litet och upplevelsen i jämförelse relativt stor, säger Annika Weckman.

Under sommaren hölls fyra direktsändningar med fyra olika teman: Som besökare i Pellinge, Pellinge och havet, Pellinge och skogen samt Pellinge och Pellingebornas vardag. Publiken fick möjlighet att delta i sändningarna på olika skojiga sätt. Varje sändning hade betalande kunder och responsen var inspirerande.

– Med hjälp av responsen fortsätter vi att utveckla sändningarna och hoppas att vi kan fortsätta med denna virtuella turism även i världen efter corona, kommenterar Keiko Morishita.

För Posintra utgjorde samarbetsexperimentet en del av en långvarig utveckling av turismen och Japan-samarbetet.

 


 

Mer information om virtuella sändningar i Japan

De virtuella resor som Morishita producerat väckte så stort intresse i Japan att den nationella tidningen Mainichi-shimbu (Japan Daily News – Mainichi) lyfte experimentet till dagens nyhet på Tove Janssons födelsedag den 9.8.2020.

Detta ledde så småningom till att den populära japanska TV-showen ”Discovery of the World’s Mysteries” lördagen den 17 oktober 2020 också presenterade Pellinges kultur och företag för totalt 16 miljoner tittare i sitt avsnitt som presenterade den finländska livsstilen. Programmet har producerats i Japan sedan 1986 och visas på kanalen TBS varje lördag mellan kl. 21 och 22. Du kan läsa mer om Visit Finlands samarbete med Japan och TBS på Business Finlands blogg.

Dessutom kommer Morishita att producera fyra videoklipp från Pellinge för den officiella webbplatsen ”We love Moomin”. I augusti 2020 publicerades även Morishitas intervju om Pellinge som en tvådelad serie artiklar i den rikstäckande tidningen Asahi-shimbuni.

En timmes live-sändning och dess uppbyggnad:

● Varje sändning har sitt eget tema
● Tre förfilmade och editerade videofilmer
● Videornas referat i direktsändning
● Intervju av studiogäst
● Lotteri bland åskådarna
● Den virtuella resebiljetten ger dig möjligheten att se inspelningen av sändningen i efterhand

Mer information:

Posintra, projektledare Annika Weckman, +358 50 308 4388,

Online ajanvaraus

Varaa aika yritysneuvontaan.

Online tidsreservering

Boka tid till företagsrådgivningen.

Online reservation

Book appointment for business consultation.