Näthandeln gör det möjligt att göra affärer var som helst, till och med från ön Pellinge som ligger bortom ett färjpass. Där finns Subfix Ab, därifrån frisörbranschens yrkesfolk beställer hårprodukter och utbildning. Framöver betjänar näthandeln Hairbesties.fi också konsumenterna direkt.

Våren 2017 växte företaget kraftigt och finansiering behövdes. Banken begärde att företagarparet skulle leverera en tydlig plan och en prognos för försäljningens utveckling. Banken föreslog kontakt med Posintra.

‒ Det var en riktig utmaning att göra upp en treårsplan när vi inte hade en aning om hur det skulle gå. När jag såg den kalkyl Posintra hade utarbetat sade jag att det ser våldsamt ut, låt oss ta det lite lugnare, säger Johnny Kippilä vid Subfix.

Det är i alla fall bra att bereda sig på tillväxt. De märken som Hairbesties säljer kommer från Amerika och frakten tar lång tid, det är svårt att snabbt kunna svara på kraftigt ökande försäljning. Det gick faktiskt så att det mål som hade uppställts för slutet av 2018 uppnåddes redan i oktober 2017. Jämfört med föregående år blev tillväxten 120 procent.

‒ Posintras beräkningar slog in, det var jag som var rädd, skrattar Kippilä!

 

Subfix Oy, yrittjät Johnny Kippilä ja Kika Packalen-Kippilä

Subfix Oy, yrittäjät Johnny Kippilä ja Kika Packalen-Kippilä