fbpx

Posintras och Haaga-Helias gemensamma PALKO-projekts höst har börjat i aktiva tecken. Man har inom projektet fortsatt att aktivt nätverka med andra regioners aktörer inom sysselsättning och utbildning, och kundarbetet har också kommit igång.

I augusti var PALKO närvarande vid Minimässan för arbetssökande som arrangerades i Navigatorn i Borgå den 29 augusti, och som resulterade i många bra kontakter och nya kunder. Under onsdagen den 12.9. ordnade projektet en utbildning i sociala medier, som hölls av experten inom sociala medier och LinkedIn -specialisten Riikka Annika Keskitalo, och som främst var riktad till arbetssökande, men också andra som är intresserade av ämnet. Den inspirerande skolningen lockade många deltagare med intresse för de nya vindarna inom arbetssökning på sociala medier.

Under utbildningen gavs tips om att hitta dolda arbetsplatser i sociala medier, skapa en LinkedIn-profil som är lätt att hitta och att i sociala medier presentera sitt eget kunnande via bilder, texter och videor. Under utbildningen framkom tydligt att vi alla har vårt eget sätt att synas i sociala medier: det viktigaste är att ta det första steget. Att uttrycka sig på ett personligt sätt och aktivt producera innehåll är fortfarande idag den arbetssökandes trumfkort, som hjälper den arbetssökande att sticka ut i mängden av sökanden.

PALKO-projektet genomför i Borgå och Lovisa sysselsättningsförsök, som tjänar arbetslösa arbetssökande i regionen oavsett ålder. PALKO:s tjänster kan tillämpas året runt och tjänsten är kostnadsfri. Projektet finansieras av Europeiska socialfonden, Posintra och yrkeshögskolan Haaga-Helia, och genomförandeperioden är 1.9.2017–31.8.2019. För mer information om projektet kontakta Anne Wetterstrand, tel. 050 366 0125, anne.wetterstrand@posintra.fi.