De flesta mänskor vill se en värld där företagen tar sitt ansvar för miljön och skapar en bättre framtid.

Miljöfrågorna har blivit mainstream.

– Ansvarsfullhet är en sådan konkurrensfördel som folk helt säkert gillar, berättar Teemu Kankainen (i bilden) chefstränare från Aava & Bang- tillväxtmarknadsföringsbyrån.

Snart kan man ändå inte särskilja sej genom att man gör något för miljön, men de som inte alls bryr sej om miljön märks.

– De som anammade trenden tidigt for redan, nu börjar allt fler kunder kräva miljöåtgärder av alla företag, säger Kankainen.

– Ändå hör jag fortfarande; ”Vad kan jag som enskild mänska göra?” Förbannat mycket! lovar Kankainen.

 

 

Mänskorna vill vara på det godas sida

 

Äkta och framgångsrik miljöverksamhet utgår från att företagaren själv verkligen är intresserad av miljöfrågor.

– Företagets vision borde avspegla de egna värderingarna. Om firmans värden är oförenliga med företagarens värden kan man inte brinna för verksamheten, vet Kankainen.

Kommunikationen marscherar från insiders till de närmaste och till slut till den yttre kretsen och kunderna.

– Miljövänligheten måste bakas in i företagets verksamhet. Ett tydligt budskap utvidgas inifrån ut automatiskt. Djungeltrumman är en  av de effektivaste marknadsföringsmetoderna! säger Kankainen.

Företagets alla medarbetare måste fås att jobba för samma målsättning. Den goda nyheten är att det är lätt att locka med mänskor då det handlar om välgörenhet.

– Om Röda Korset skulle säga att de vill vara världens största välgörenhetsorganisation, skulle få stå på gatan med sparbössan i hand.  När Röda Korsets vision är att avlägsna elände, hunger och fattigdom från jorden ger detta en känsla av betydelse; det är tufft att delta i kampen. Välgörenhet förenar folket!

 

 Varumärket är en bra berättelse –  men grönmålning lönar sej inte

 

Återvinner ni kartong? Köpte ni en inhemsk återvinningsmatta? Bra, men små förbättringar av imagen räcker inte längre, för att inte tala om  grönmålning.

– Under 2000-talet har vi gått från att ge löften till att infria dem. Man måste kunna ge ett bra löfte men det är viktigare att infria det.  Genom grönmålning får man uppmärksamhet men det lönar sej inte på sikt, säger Kankainen.

Förtroendet kan höjas genom samarbete med bland annat miljöorganisationerna. Det ökar företagens transparens och trovärdighet.

Finska företag är ändå hellre anspråkslösa än opålitliga; man gör något för miljön men man vill inte hålla alltför mycket låda om detta.

Vissa är också rädda för att på så sätt förlora sina gamla kunder.

– Om en företagare inte kan dela samma värderingar med sina kunder, är de inte företagets riktiga kunder. Var och en av oss har ansvar för att föregå med exempel genom sin egen verksamhet.

 

Teemu Kankainen har fungerat som konferencier på Posintras Resultatsmedje utbildningar med teman varumärke och branding. Höstens första Resultatsmedja ordnades i Borgå 26.9.2019. Nästa tillställning med samma fortsättande tema branding, ordnas 29.10.2019 i Cospaces utrymmen i Borgå.

Tilläggsinformation och anmälningar: https://www.posintra.fi/sv/events/tulostakomo-4-varumarken-och-branding/