fbpx

Designföretaget Latimeria Oy fick hjälp av tjänsten Företagshjälp. ”Det var verkligen positivt att bli uppringd mitt i sommaren och få frågan om allt är bra och om jag behöver mera hjälp. Trots att företaget är så pass litet, anser samhället att det är viktigt att hjälpa”, säger formgivaren Juha Luukkonen från Latimeria.

Vårens coronapandemi drabbade designföretaget Latimeria med full kraft. Företaget som tillverkar handgjorda serveringsbestick stod plötsligt inför en helt ny situation.

– Internationella mässor utgör en viktig del av min affärsverksamhet. Det är från dem jag får största delen av mina inkomster. I våras hade jag tre viktiga evenemang inplanerade, varav precis alla ställdes in. Jag minns att jag tänkte, det här kommer att gå riktigt dåligt, och kände att jag måste aktivera mig, berättar Juha Luukkonen, företagare och formgivare på Latimeria.

Latimeria permitterade två av sina anställda, flyttade från Borgå till Askola och kontaktade Företagshjälpen.

Stöd i ansökningsdjungeln

Förändrade omständigheter kräver att företagaren hittar en ny riktning.

– Många företagare har kanske inte ännu förstått att den förändring som coronaviruset har fört med sig är ofattbart stor i många branscher. Det kan hända att det kommer att ta länge innan läget normaliseras. Jag och många andra tvingades se över sin företagsverksamhet från grunden, säger Luukkonen.

Luukkonen fick hjälp av experter med att bland annat leta efter olika stödformer och fylla i ansökningar, något som är tidskrävande och tungt för många företagare.

– Att fylla i ansökningar var nytt för mig – och hemskt, säger Luukkonen och skrattar.

– Jag insåg varför jag inte har fyllt i ansökningar tidigare. Det går helt enkelt inte!

Något som var ännu viktigare än att få hjälp med att hitta rätt i ansökningsdjungeln var enligt Luukkonen att få prata med en expert mitt under krisen.

– Det var verkligen positivt att bli uppringd mitt i sommaren och få frågan om allt är bra och om jag behöver mera hjälp. Jag upplevde att företaget kunde lita på samhället, säger Luukkonen.

– Trots att företaget är så pass litet, anser samhället att det är viktigt att hjälpa.

 

Ny riktning tack vare utvecklingsprojekt

Ansökningarna gav Luukkonen pengar till olika utvecklingsprojekt.

Med hjälp av stödet ingick Luukkonen ett avtal med ett framgångsrikt förpackningsdesignföretag om nya förpackningar, han började planera en nätbutik och satsa på marknadsföring. Målet är bland annat att hitta nya återförsäljare i Danmark och Norge och nya kunder i Finland.

Latimerias produkter säljs i 13 länder och än så länge kommer 80 procent av försäljningen från utlandet.

Luukkonen började även utveckla nya produkter utöver de gamla.

– Tidigare hade jag inte tid att göra det. Det tar månader att utveckla nya produkter. Nu är flera nya produkter på väg, upplyser Luukkonen.

 

Juha Luukkonen Latimeria

Latimerias produkter tillverkas av inhemskt material på ett så hållbart sätt som möjligt.

 

– En ny situation kräver nya verksamhetsformer, trots att förändringen kan kännas svår, säger formgivaren Juha Luukkonen.

Juha Luukkonen är ”poeten utan ord”. Vårens coronapandemi krävde nya tag.

 

Företagshjälp projektet är finansierat av Nylands förbund via Finansiering i krissituation i Nyland (UKRI). Projektet förverkligas av Posintra Oy, Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy Keuke samt Novago Företagsutveckling Ab. Samarbetspartner är Nylands TE-byrå.