Kunde du inte delta i Resultatsmedjan måndagen 15.4? Ingen fara, vi sammanfattade här de viktigaste punkterna.

Under evenemanget Varumärken och brandingVision och löfte berättade Teemu Kankainen, huvudcoach på tillväxtmarknadsföringskontoret Aava & Bang, hur branding görs och varför.

”Det är en enkel sak, det krävs ingen universitetsexamen, bara bondförnuft.”

 

1. Ett företag behöver en vision

Företagets vision är en föreställning och målsättning om var företaget står efter en viss tid. Röda Korsets vision är – enkelt uttryckt – att eliminera elände, hungersnöd och fattigdom i världen. Vad är ditt företags vision?  – Företagets vision bör återspegla dina egna värderingar och bör inte vara längre än några meningar.

 

2. Ställ upp mål

Ställ upp korta och långsiktiga mål för ditt företag. Vad ska vi göra nu? Och inom några år? Var modig, ha stora mål!

 

3. Företagets episka kärna

Vad är ditt företags hårdaste kärna och riktiga konkurrenskraftsfaktor?
En korvkiosks episka kärna är korv och bröd. En handvispad majonnäs är strategi, stora försäljningsskyltar är PR och en utbildad försäljare kan vara en lösningskonsult för hungerkontroll. Vad är ditt företags korv och bröd?

 

4. Kärnbudskap och budskap som stöder kärnbudskapet = varumärke

Ett varumärke är ett emotionellt kärnbudskap och i bästa fall ditt företags viktigaste konkurrensfördel. Vilken typ av sinneslandskap har din kund när han eller hon vill ha din produkt? Det emotionella kärnbudskapet bakas in i produkten. Det skapar känslan ”jag vill ha det här” och åsidosätter logiska resonemang. Jämför tex Volvo och BMW. Vad utlovar bilen? Säkerhet eller spänning i livet?

Obs! Branding är en lång, långsam och stenig väg. Det tar sin tid.

 

Branding kräver också:

 

1. Ledarskap

Branding är alltid en förändring och för de flesta är förändring något som skapar ångest. Kul att lära sig något nytt? – Nej, det är det inte. Det är kul när man har lärt sig något nytt. Själva inlärningsprocessen kräver hjärnenergi och är tråkigt. För att lindra ångesten behövs ledarskap.

Kommunicera alltid i denna marschordning: inre krets, närkrets, yttre krets. Var själv den förändring du vill se runt omkring dig.

 

2. Resurser
Branding kräver tid och pengar. Pengar behövs för långsiktiga mål. Hur mycket är du redo att betala för att uppnå målen? Finns det tillräckligt med pengar?

Det kinkigaste är tiden. Einstein sa: ”Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”

Branding måste ges tid! Fokusera på de saker som tar lite tid men som har stor inverkan. Offra dock inte nattsömnen; under 7 timmars sömn innebär 30 % minskning av de kognitiva färdigheterna.

 

Uppgift!

Du behöver penna och papper

1. Skriv din dröm på pappret.
2. Skriv sedan drömmar relaterade till ditt företag på pappret.

Firmans dröm får inte skilja sig mycket från företagarens egen dröm. Annars får du ingen glöd i verksamheten!

3. Skriv på pappret den varumärkesuppfattning du vill väcka. Stick ut, hitta på en unik poäng!
4. Ta reda på vilken uppfattning människor har just nu om ditt företag. Ring till exempel din kund och fråga.
5. Vilka handlingar, små steg skulle hjälpa dig nå ditt mål? Vilka små handlingar kan du göra varje dag?

 

De som njuter av resan kan klara sig!

Lär dig att njuta av denna resa.

 

Mer branding på kommande 28.5 i Resultatsmedjeutbildningen, läs mer på posintra.fi/tapahtumat