I BrändiCamp fixade vi till webbplatsen – här följer de viktigaste punkterna

 

Under torsdagen den 4 juni upplevde vi ett historiskt ögonblick när Posintra organiserade sin första Zoom-hybriddistanswebinarnärutbildning. Det var fråga om ett Tutka-Camp närutbildningstillfälle, som på grund av coronasituationen erbjöds som Zoom-anslutning, för dem som ville fortsätta att distansera. Det tekniska genomförandet av distanswebinaret genomfördes av Mika Laine och Niko Laurila och för innehållet ansvarade Laureas lektor Eija Lipasti.

Teman bestod av sökordsoptimeringens ABC, köpstigens olika skeden och skapandet av innehåll för de olika skedena samt innehållsproduktion. Om du inte hade möjlighet att delta, är det ingen fara. Vi har samlat dagens viktigaste tips.

 

Tutka-hanke BrändiCampI BrändiCamp utbildning av Tutka projektet erbjöds det Zoom-anslutning, för dem som ville fortsätta att distansera. Det tekniska genomförandet av distanswebinaret genomfördes av Mika Laine och Niko Laurila och för innehållet ansvarade Laureas lektor Eija Lipasti.

Ett bra innehåll gynnar både företaget och kunden

76 % av finländarna söker i första hand information på ett företags webbplats, trots det är endast 46 % medvetna om att de får nya kunder den vägen och 43 % har för avsikt att investera i sina webbplatser i framtiden. (Källa: Fonecta)

Webbplatsen utgör en av företagets viktigaste kanaler för försäljning, marknadsföring och kommunikation. Det är därför det lönar sig att fixa till den, nu!

 

Var ska man börja?

Hoppa inte direkt in i sökordsoptimering, såsom många gör. Reflektera först över de stora linjerna. Vad vill du uppnå med ditt innehåll? Vilken typ av varumärke skapar du?

Vilken typ av budskap letar dina kunder och potentiella kunder efter, via vilken köpstig? Vilka fördomar eller problem kan de ha? Hur kunde du motarbeta dem?

Känn också till vad som redan nu fungerar på din webbplats. Du kan använda dig av den kostnadsfria Google Analytics-tjänsten.

 

Träd fram ur ditt gömställe: sökmotoroptimera

Hur hittar dina kunder dig? Vilka sökord och fraser använder de under olika skeden av köpstigen? Vilken typ av problem letar de efter lösningar till? Gör upp en lista med sökord och fraser och tänk ut de bästa kommunikationskanalerna för dem.

Till de viktigaste källorna till datainsamling hör bloggar, videor, olika guider, forskningsresultat som publicerats av företaget och kostnadsfria arbetsböcker.

 

Bygg din sidstruktur på ett välstrukturerat sätt

Skapa en tydlig sidstruktur. Ge alla viktiga ämnen egna undersidor, med vilkas hjälp du besvarar kundernas frågor. Var noga med att använda sökord i webbadressen.

 

Kommunicera framgångsrikt

Skapa kundcentrerat innehåll för varje sida. Vad vill dina kunder egentligen veta? Innehållsproduktionen blir enklare genom att alltid följa samma modell:

I modellen ger du ett löfte, infriar löftet, bevisar din sak och aktiverar.

Ge ett löfte som är relevant för kunden. Infria löftet omedelbart, kom direkt till saken. Bevisa din sak, t.ex. med hjälp av kundupplevelser och referenser.

Aktivera och vägled: kontakta oss, lämna en offertbegäran, läs mer, titta på videon.

Glöm inte att be om kundens kontaktinformation! Kunden har redan uppgett sitt intresse för ämnet genom att besöka din webbplats. Tappa inte bort kunden, för det är dyrt att nå kunden på nytt.

 

Lehtori Eija Lipasti Laureasta

Innehållet av utbildningen ansvarades av Laureas lektor Eija Lipasti.

Bädda in sökorden i texten

Ta fram din lista med sökord. Använd det viktigaste sökordet i H1-rubriken, dvs. sidans första rubrik och särskilt på startsidan. Kom också ihåg H2- och H3-rubrikerna.

Variera olika sökordskombinationer och skapa omfattande och relevant innehåll kring dina söktermer. Namnge också bilderna på ett sökordsvänligt sätt och organisera rubriker och metabeskrivningar.

Lägg till både interna och externa länkar på sidorna. Undersök också vilka pålitliga sidor länkar till dina sidor? Använd till din hjälp t.ex. Googles kostnadsfria tjänst, Google Search Console.

 

Storytelling

Ju längre kunderna tillbringar tid på dina sidor, desto bättre hittas sidorna via Google.

Skapa för dina kunder berättelser, som innehåller information och känsla. Berättelserna uppväcker känslor, och vi människor gör våra inköpsbeslut baserat på känslor, och motiverar senare dem med förnuft.

 

Kom ihåg tydligheten

Om du är otydlig, slutar du som förlorare. Våra hjärnor är inställda på att komma lätt undan. Vi vill ha tydliga svar och tydliga riktlinjer.

Använd korta meningar, håll texterna lagom kompakta, använd dig av undertexter och citat. Vägled kunden. Var noga med att göra sidan visuellt tilltalande! Behåll vita områden.

 

Konstant ansträngning?

Ja, innehållsproduktion är inte en engångsföreteelse, utan långsiktig verksamhet. Producera alltså regelbundet innehåll så Google lättare hittar dina sidor.

Underlätta din uppgift genom att återanvända och uppdatera tidigare texter. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt.

 

Tips: Lär dig av dem som är framgångsrika

Bekanta dig med dessa webbplatser, hitta ovanstående element och implementera dem på dina egna sidor:

www.trainershouse.fi/

www.vesivek.fi/

www.differo.fi/

www.isolta.fi/

www.hubspot.com/

www.netflix.com/fi/

 

Lycka till med din webbplats!