I sociala medier är det viktigaste att regelbundet skapa innehåll av hög kvalitet för följarna. Konsult i digital synlighet och kommunikationschef vid Borgå kyrkliga samfällighet Simon Lampenius berättar om på vilket sätt och med hurdant innehåll det lönar sig att kommunicera i sociala medier.

 

 

1. Erbjud en lösning på kundens problem

I kommunikationen i sociala medier är det viktigaste att erbjuda lösningar på kundens problem, och inte att tuta ut företagets budskap i världen.

– Kunderna är i allmänhet inte intresserade av själva företaget och dess varumärke, utan av att få sina egna problem lösta, konstaterar konsult i digital synlighet Simon Lampenius.

Hurdana problem och utmaningar möter din kund under sitt liv? Var en del av lösningarna!

Cirka 70 procent av innehållet borde hjälpa kunden och bidra till att bygga ett varumärke, 30 procent kan vara mer säljfrämjande text.

 

2. Förstå algoritmerna

Algoritmerna filtrerar och rekommenderar innehåll för att få oss att tillbringa mer tid i sociala medier. Känn algoritmerna i dina sociala kanaler och utnyttja dem till din fördel.

Facebooks algoritm gynnar bl.a. innehåll som

* medför diskussion – var interaktiv

* skapar reaktioner, såsom tummen upp – du kan även be om dem!

* innehåller bilder och videor.

Lägg ut innehåll i olika grupper och evenemang. Använd sociala medier på ett mångsidigt sätt.

 

3. Var systematisk

Var systematisk och följ en bestämd tidtabell i din marknadsföring i sociala medier. Skapa regelbundet nytt innehåll och utnyttja redan tidigare publicerat innehåll med små redigeringar.

– Enligt en undersökning lönar det sig att på Facebook producera en uppdatering varje dag eller minst tre per vecka, på Instagram till och med två uppdateringar varje dag, säger Lampenius.

Viktigare än antalet uppdateringar är emellertid att innehållet ger mervärde för kunden och företaget. Producera hellre en mindre mängd bra material än mycket material som är dåligt.

 

4. Använd rätt bildstorlek

I många kanaler i sociala medier är det bästa bildförhållandet för bilder och videor 1:1, dvs. ett fyrkantigt format.

– Ett fyrkantigt format är effektfullt i mobilutrustning, eftersom det täcker skärmen bra. De flesta användarna bläddrar i sociala kanaler via mobilen, säger Lampenius.

Googla vilket bildförhållande som passar bäst i varje kanal.

Genom att googla hittar man oftast snabbt information om det bildförhållandet och den storlek som passar bäst för varje tjänst.

 

5. Använd betald reklam i sociala medier

Det går att producera gratis innehåll i sociala medier, men om du vill sticka ut i mängden, lönar det sig att satsa på betald reklam.

Med betald reklam når du ut till en bredare allmänhet och kan hitta nya kunder.

Pröva kreativt också nya egenskaper i sociala kanaler, t.ex. berättelser.

 

+ Var dig själv.

Berätta din historia, var dig själv. Autentiskhet och berättelser är effektiva.

 

Sammanfattning

  • Erbjud en lösning på kundens problem
  • Utnyttja algoritmerna
  • Var systematisk
  • Använd optimala bildförhållanden
  • Använd betald reklam i sociala medier

+ Var dig själv!

Online ajanvaraus

Varaa aika yritysneuvontaan.

Online tidsreservering

Boka tid till företagsrådgivningen.

Online reservation

Book appointment for business consultation.