Utvecklande av elektronisk modell för nätverk i skärgården
Posintra har under EU:s programperiod, 2007-2013, administrerat flera skärgårdsprojekt. Genom erfarenheter från tidigare projekt önskar flera av skärgårdens företagsnätverk hjälp med att ta i bruk elektroniska applikationer som stöder affärsutveckling och tillväxt.
Projektet kartlade företagens behov av marknadsföring. Utgående från företagets egna behov handleddes företagen i att hitta och ta i bruk olika applikationer och program som är lämpade för företgets kommunikation och marknadsföring.
Fyra företag, aktiva i skärgårdsområdet, deltog i testningen av olika applikationer och program. Målsättningen var att projektet stärker företagens kunskaper i digital marknadsföring och kommunikation samt att introducera nya kommunikationstillämpningar. Målsättningen var även att utveckla den digitala marknadsföringen av hela skärgårdsområdet i östra Nyland.
Projektet finansierades av Nylands ELY-central enligt finansieringsmodellen Lump Sum. Projektet pågick 1.3.2013–28.2.2014 och den totala budgeten var 50 000 €.