fbpx

Varje företag borde jobba för framtiden

TUTKA-projektet inledde våren med sitt första FramtidsCamp, torsdag 5.3. Tarja Meristö, framtidsforskare och överlärare vid Laurea berättade åt företagarna om principerna för prognostisering och om olika metoder.

Om du missade chansen – inga problem. Vi har samlat de viktigaste punkterna så att också du ska kunna hänga med i framtiden.

 

Tutka Tulevaisuuscamp Tarja Meristö

Tarja Meristö, framtidsforskare och överlärare vid Laurea berättade åt företagarna om principerna för prognostisering och om olika metoder.

 

Varför är det viktigt med prognostisering?

En sak är säker: framtiden är osäker. Man kan dock förbereda sig för den – och påverka den. Beredskapen medför en konkurrensfördel och bidrar till att överleva i en föränderlig värld. Varje företag borde göra en framtidsstudie. Ett företag som inte är berett på förändring kommer inte att klara sig. Det är också säkert.

 

Så här gör du en framtidsstudie:

1. Tänk på olika alternativa scenarier. Gör en analys av vad som är troligt för framtiden. Välj inte bara de troligaste alternativen, utan även de osannolika som har stora konsekvenser. Välj en lång tidslinje, minst tio år.

Använd som stöd för eftertanke:

  • garanterade megatrender: globalisering, digitalisering, mångkulturalitet, klimatförändring, åldrande befolkning och resursbrist. Åtminstone de här kommer att påverka varje företags verksamhet.
  • svaga signaler: lyssna på rykten, läs nyheter Det finns tecken i luften! Tidig identifiering ger konkurrensfördelar. Leta efter sådant som nu är marginellt men snart kan bli det vanliga.
  • svarta svanar: ovanliga och osannolika händelser med stora konsekvenser. Till exempel terrorattacken den 11 september
  • vilda kort, t.ex. konsekvenserna av artificiell intelligens. Ska vi bli drängar? Eller husbönder?
  • tabun. Vad är det vi pratar om men inte gör någonting åt? Vad får vi inte ens prata om?

 

2. Välj 2–4 möjliga utfall. I stället för att försvara sitt eget perspektiv är det värt att se saker från ett nytt perspektiv. Följ med nyheterna och håll ögonen öppna. När tecken på ett annat scenario börjar samlas, är du beredd att handla snabbt.

 

3. Du vet väl att du kan påverka på framtiden.
Kan du vara en föregångare? Du måste vidta åtgärder för att skapa en önskvärd framtid och förhindra den oönskade.

Henry Ford: “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Kunderna kan tala om sina problem men de kan inte alltid beskriva den bästa lösningen.

Här finns en stor konkurrensfördel: många av dina konkurrenter kommer att titta i backspegeln, så har man alltid gjort och så kommer det att fortsätta. När du är i framtidsfokuserad har du nyckeln till framgång.

 

4. Kom igång!
”Framgång nås inte genom att spå framtiden, utan av att skapa framgången”, säger Meristö.

Vilka är dina steg fram till visionen? Hur kan du vända hoten till möjligheter? ”Ska du rida på en megatrend eller lyckas du med en anti-trend? Varje megatrend har alltid en anti-trend.”

Verksamheten ska grunda sig på den egna specialkompetensen. Behöver du ny kunskap? Ett nätverk som hjälper till att hantera framtida förändringar? Var kommer pengarna ifrån? Hur mycket tid behöver du?

 

Tänk på detta – Meristös tips: 

– Knappa resurser handlar visserligen om att rädda världen, men det kan också vara en lönsam affär. Hur kan du göra megatrenden till din fördel?

– På den framtida arbetsmarknaden är det få som har fast anställning. Hur kan man göra en produkt av sin egen kompetens och göra den konkurrenskraftig?

– Är ansvarstrenden elitistisk? Vi är vana vid att tillverka ansvarsfulla produkter för människor som har råd att betala för dem. Är det längre ansvarsfullt? Tänk om du skulle göra hållbara produkter så billigt som möjligt, då skulle de vara tillgängliga för alla?

– Miljöansvar är redan nu mainstream. Det är inte längre något som skiljer sig från mängden, men det måste vara i ordning. Hur skiljer du dej från mängden härnäst?

 

Vill du lära dig mer om framtiden? I Borgå ordnas under våren i samband med TUTKA-projektet fyra Camp med olika teman. Det finns fortfarande plats för några företag.

På kommande i vår:

  1. KundbehovsCamp 18.3 kl. 13-18 Plats: Laurea Campus, Borgå, Rum 1408
  2. AffärsmodellsCamp 16.4 kl. 13-18 Plats: Laurea Campus, Borgå, Rum 1513
  3. MarknadsCamp 14.5 kl. 13-18 Plats: Laurea Campus, Borgå, Rum 1408
  4. VarumärkesCamp 4.6 kl. 13-18 Plats: Laurea Campus, Borgå, Rum 1421

 

Blev du intresserad? Upplysningar:

Anne Wetterstrand, Företagsutvecklare, TUTKA-projektet
anne.wetterstrand@posintra.fi, +358 50 366 0125

 

Läs mer om TUTKA-projektet