Donfabriken, som för samman arbetsplatser och arbetstagare, hölls redan för femte gången tisdagen 5.2.2019. Totalt 75 utställare, 53 arbetsgivare, 11 läroanstalter och tusentals besökare deltog och skapade ett positivt myller under evenemanget.

På Donfabrikens fabrikslinje cirkulerade ca 5000 arbetsplatser för personer i alla åldrar. Det fanns platser för både rutinerade yrkespersoner och nybörjare som precis gått ut grundskolan, allt från längre arbetsavtal till några veckors sommarjobb.

Förutom arbetsplatser delades på Donfabriken även ut information om CV:n och jobbintervjuer. Informations- och rådgivningspunkten Navigatorn vägledde speciellt unga som sökte sommarjobb. På Backstage fick över 200 personer lära känna varandra i nätverkandets tecken.

Studerande från Haaga-Helia hjälpte arbetsgivare och -sökande att hitta varandra. Studenterna hade bekantat sig med de jobb och utställare som fanns till buds och fungerade som länkar mellan dem. Studerande från Careeria hade hand om serveringen i pausutrymmet, feedbackenkäter och garderobstjänsten. Evenemanget leddes av Aki Hirvonen från Liikuta lasta rf.

 

Lemonad och företagsdrömmar

I Konstfabrikens foajé bjöd 15–16-åringarna Christian ÖrsåVera Örså och Jonatan Holmström på smakprover av en läsk de själv utvecklat. Deras dryck OhYesDrinks, som är utan tillsatser och färgämnen och sötad med fruktos, kom till som ett resultat av studierna i Ung företagsamhet i Lyceiparkens skola.

Trion drömmer om att fortsätta företagandet även efter grundskolan, och läsken ska säljas åtminstone under sommaren tills gymnasiet börjar. I drömmarna skymtar deras vinst i tävlingen Ung företagsamhet, som kan lyfta trions läsk upp på butikshyllorna. Mer info om företaget finns på ohyesdrinks.wordpress.com.

 

OhYesDrinks

Unga OhYesDrinks företagare Jonatan Holmström, Vera Örså och Christian Örså.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nätverkandet fortsätter även efter Donfabriken

Donfabriken är ett resultat av Posintras, Nylands TE-byrås och Borgå stads gemensamma insats, men evenemangets framgång är också alla samarbetspartners och deltagares förtjänst. Vi överträffade förväntningarna än en gång!

Donfabriken hålls en gång per år, men arbetsplatser fabriceras även efter evenemanget.

Posintra betjänar både nya företagare och aktiva företag året runt. Läs mer på www.duunitehdas.fi