Vaikuttajamarkkinointi voi parhaimmillaan moninkertaistaa viestin tehon. Porvoon kaupungin markkinointi- ja matkailupäällikkö Sari Myllynen kertoo, miten vaikuttajat kannattaa valjastaa osaksi yrityksen markkinointia. 

 

Vaikuttaja on henkilö, joka tekee kohderyhmäänsä puhuttelevaa sisältöä esimerkiksi Youtubeen, Instagramiin, Facebookiin tai blogiin. Vaikuttaja voi olla urheilija, muusikko, malli tai vaikka ammattilaisbloggaaja.

– Vaikuttajamarkkinoinnin teho perustuu suosittelun voimaan ja vertaistukeen. Vaikuttajat tuntevat seuraajansa ja osaavat luoda heitä kiinnostavaa sisältöä. Vaikuttajamarkkinoinnin kautta yritys saa tuotteilleen aidon ja kiinnostavan suosittelijan, jota uskotaan. Juuri siksi se on erityisen tehokas markkinointikeino, Porvoon kaupungin markkinointi- ja matkailupäällikkö Sari Myllynen sanoo.

 

1. Etsi oikea vaikuttaja

Mitä markkinoit ja kenelle?

Vaikuttajia on laidasta laitaan: suosittuja ja tunnettuja sekä mikrovaikuttajia, joilla voi olla tiivis tunneside seuraajiinsa. Etsi vaikuttaja, jonka avulla tavoitat haluamasi kohderyhmän.

Varaa budjetti. Mitä suuremmat seuraajaluvut ja ammattimaisemmin tehty sisältö, sitä korkeammat hinnat usein ovat.

Jos et tunne vaikuttajakenttää itse, ota yhteys ammattilaiseen, joka auttaa etsimään oikean vaikuttajan.

 

2. Briiffaa hyvin ja anna vapautta toteuttaa

Määritä vaikuttajamarkkinoille tavoitteet ja kerro vaikuttajalle tuotteistasi ja toiveistasi selkeästi.

Tee sisältö yhdessä vaikuttajan kanssa, niin sisältö vastaa yrityksen tavoitteita mutta se on tehty vaikuttajan omalla tyylillä. Viesti on aidompi ja uskottavampi, kun vaikuttaja on saanut tehdä sen itse.

 

3. Mittaa tuloksia

Yksi vaikuttajamarkkinoinnin eduista on sen tulosten mitattavuus. Sovi heti yhteistyön alussa, miten tuloksista raportoidaan. Pyydä muun muassa tietoa, montako klikkausta sisältö tuotti, moniko sen näki ja miten siihen reagoitiin.

4. Hyödynnä vaikuttajan tekemää sisältöä

Käytä vaikuttajan tekemää sisältöä laajasti myös omissa somekanavissa, uutiskirjeissä ja maksetussa mainonnassa.

Ota kaikki irti hedelmällisestä yhteistyöstä.

 

Yhteenveto

  • Etsi oikea vaikuttaja
  • Määrittele markkinoinnin tavoitteet ja briiffaa vaikuttajaa selkeästi
  • Anna vaikuttajalle vapaus tehdä sisällöstä omansa
  • Seuraa tuloksia
  • Hyödynnä sisältöä laajasti