Tärkeintä on tehdä seuraajia kiinnostavaa ja laadukasta sisältöä säännöllisesti. Diginäkyvyyden konsultti ja Porvoon seurakuntayhtymän viestintäpäällikkö Simon Lampenius kertoo, miten ja millaisella sisällöllä somessa kannattaa viestiä.

 

1. Tarjoa ratkaisu asiakkaan ongelmaan

Someviestinnässä kannattaa tarjota asiakkaalle ratkaisuja ongelmiin, ei niinkään tuutata yrityksen viestiä maailmalle.

– Asiakkaita ei yleensä kiinnosta yritys ja sen brändi, vaan omat ongelmat, diginäkyvyyden konsultti Simon Lampenius kertoo.

Millaisia ongelmia ja haasteita asiakkaasi kohtaavat elämässään? Ole osa ratkaisua!

Noin 70 % sisällöstä tulisi auttaa ihmistä ja rakentaa brändiä, 30 % olla myyvämpää tekstiä.

 

2. Ymmärrä algoritmeja

Algoritmit suodattavat ja suosittelevat sisältöä, jotta viettäisimme enemmän aikaa somessa. Tunne somekanaviesi algoritmit ja valjasta ne hyödyksesi.

Facebookin algoritmi suosii mm. sisältöjä, jotka

*  aiheuttavat keskustelua – ole vuorovaikutteinen

* aiheuttavat reaktioita, kuten tykkäyksiä – niitä saa pyytääkin

* sisältävät kuvia ja videoita.

Julkaise sisältöä erilaisissa ryhmissä ja tapahtumissa. Käytä somea monipuolisesti.

 

3. Ole suunnitelmallinen

Tee somemarkkinointia suunnitelmallisesti ja aikatauluttaen. Tuota uutta sisältöä säännöllisesti ja hyödynnä aiemmin julkaistua sisältöä pienin muokkauksin.

– Erään tutkimuksen mukaan Facebookiin kannattaa tuottaa yksi päivitys päivässä tai vähintään kolme viikossa ja Instagramiin jopa kaksi päivässä, Lampenius sanoo.

Määrää tärkeämpää on kuitenkin se, että sisältö antaa lisäarvoa asiakkaalle ja yritykselle. Tuota mieluummin vähemmän hyvää kuin enemmän huonoa sisältöä.

 

4. Käytä oikeita kuvakokoja

Monessa somekanavassa paras kuva- ja videokuvasuhde on 1:1 eli neliö.

–  Neliö on näyttävä mobiilissa, koska se peittää hyvin näytön. Useimmat käyttäjät selaavat somea kännykän kautta, Lampenius sanoo.

Googlaa, mikä kuvasuhde sopii parhaiten kussakin somekanavassa.

Googlaamalla selviää usein nopeasti, mikä on kunkin kanavan paras kuvasuhde- ja koko.

 

5. Tee maksettua somemainontaa

Somesisältöä voi tuottaa ilmaiseksi, mutta jos haluaa erottua, kannattaa panostaa maksettuun somemainontaan.

Maksetuilla mainoksilla tavoitat ihmisiä laajemmin ja voit löytää uutta yleisöä.

Kokeile luovasti myös somekanavien uusia ominaisuuksia kuten tarinoita.

 

+ Ole se oma itsesi.

Kerro oma tarinasi, ole oma itsesi. Autenttisuus ja tarinat vaikuttavat.

 

Yhteenveto

  • Tarjoa ratkaisu asiakkaan ongelmaan
  • Hyödynnä algoritmeja
  • Ole suunnitelmallinen
  • Käytä optimaalisia kuvasuhteita
  • Tee maksettua somemainontaa

+  Ole oma itsesi!

Online ajanvaraus

Varaa aika yritysneuvontaan.

Online tidsreservering

Boka tid till företagsrådgivningen.

Online reservation

Book appointment for business consultation.