Verkkokauppa ei luo automaattista myyntiä, vaan asiakkaat pitää houkutella ostoksille. Kalle Alanen markkinointitoimisto Haven Porvoosta kertoo, miten verkkokauppaan saa ostovoimaa.

 

1. Varaa aikaa ja rahaa, kiinnostu!

Suomessa on tuhansia verkkokauppoja, joista vain osa menestyy.

– Useimmiten epäonnistuminen johtuu siitä, ettei verkkokauppaan olla valmiita panostamaan, sanoo Kalle Alanen markkinointitoimisto Haven Porvoosta.

Onnistunut verkkokauppa vaatii pyörittäjältään aikaa, rahallista panostusta ja pitkäjänteisyyttä.

 

2. Tarkista, onko tuotteillesi kysyntää

Tunne asiakkaasi. Tiedä mitä myyt ja kenelle.

Tutustu kilpailijoiden ja markkinoiden toimintaan ja selvitä, miten ihmiset käyttäytyvät mm. hakukoneiden avulla. Hakukoneiden avulla näet, miten ja mitä palveluja verkosta haetaan.

 

3. Tuota sisältöä, joka löydetään

Verkkosivuille tuotetun sisällön ja tekstin tulisi olla kiinnostavaa, mutta myös sellaista, jota etsitään. Viljele sisällössä hakusanoja, joilla autat asiakkaita löytämään tuotteesi.

 

4. Panosta markkinointiin

Verkkokauppa ilman markkinointitoimenpiteitä on kuin perustaisi putiikin keskelle korpea ja jäisi odottamaan satunnaisia vaeltajia.

Tärkeimmät markkinointikanavat ovat Google, somekanavat ja sähköposti. Valitse kanavat, jotka vastaavat tuotteiden ja palvelujen käyttäjien, ei yrityksen, mieltymyksiä ja tottumuksia. Toisiin tehoaa parhaiten Facebook- ja Instagram-mainonta, toisille Google-mainonta.

 

5. Mittaa tuloksia

Markkinoinnin seuranta auttaa tunnistamaan ne kanavat, jotka tuottavat tuloksia ja tuovat liikennettä verkkokauppaan.

Seuraa myös asiakkaiden käyttäytymistä verkkokaupassa. Kuinka kauan asiakkaat viipyvät? Moniko käynti päätyy ostokseen? Miten sisältöä voisi kehittää, että se edistäisi myyntiä?

 

Yhteenveto

  • Ole kiinnostunut, varaa aikaa ja varoja
  • Tunne asiakkaasi
  • Selvitä, onko tuotteillesi kysyntää
  • Luo sisältöä, joka houkuttelee ja joka löytyy hakukoneilla
  • Panosta markkinointiin
  • Seuraa tuloksia
  • Reagoi
  • Toista!