Näin Kasvu Open auttoi porvoolaisia yrityksiä

 

Suomen suurin yritysten kasvun sparrausohjelma, valtakunnallinen Kasvu Open, järjestetään jo yhdeksättä kertaa. Ohjelmassa maan parhaat asiantuntijat ja sijoittajat neuvovat kasvunälkäisiä yrityksiä liiketoiminnan kehittämisessä. Haku on käynnistynyt 12.11.2019, ja se päättyy 11.3.2020.

– Kasvu Open tarjoaa yrityksille ilmaisen mahdollisuuden parantaa liiketoimintaansa. Siksi haastamme jokaisen liiketoimintansa kehittämisestä kiinnostuneen yrittäjän hakemaan mukaan kisaan, Fredrik Pressler Posintralta kannustaa.

Kasvu Openiin voi hakea osallistumalla oman alueensa Kasvupolkuun. Kasvupolku on kahden tapahtumapäivän kokonaisuus, jossa yritys saa maksutonta sparrausta liiketoimintansa kehittämiseen, markkinointiin, rahoitukseen ja kansainvälistymiseen.

Kasvupolun päätteeksi järjestetään Kiitoratapäivä, jossa yritykset pitchaavat liikeideansa ja kasvusuunnitelmansa tuomaristolle ja muille yrityksille. Tällä kertaa kaikki Kasvu Open -osallistujat kutsutaan myös teemakohtaisiin jatkosparrauksiin.

Tuomariston valitsema voittaja ja kunniamainittu pääsevät finaaliin, syksyllä Jyväskylässä 2020 järjestettävään lopputapahtumaan, kaksipäiväiseen Kasvu Open Karnevaaliin.

Valtakunnallinen finaali on yhdistelmä messuja, seminaareja, iltaohjelmaa ja loppukisaa, jossa valitaan kasvunäkymiltään lupaavimmat yritykset Startup- ja Start Again -sarjoissa ja jaetaan Suomen Kasvupalkinto.

Posintra on ollut Kasvu Openin aluekumppanina vuodesta 2015 lähtien.

– Yhteistyövuosiemme aikana Itä-Uudeltamaalta on hakenut mukaan yhteensä 119 yritystä Kasvu Openin eri Kasvupoluille. Sparraukseen on päässyt 57 yritystä, joista 12 on edennyt Kasvu Open -prosesseissa top 100 finalistin joukkoon, Pressler kertoo.

 

 

Arkista paskaa: Ärsytyksestä menestyväksi yritykseksi

– Kasvu Open pakotti pysähtymään ja miettimään, missä menen, Arkista paskaa -yrityksen perustaja Jenni Timoska (kuvassa) kertoo.

Arkista paskaa syntyi lokakuussa 2016. – Tein graafista suunnittelua eri yrityksille ja tuli usein toistettua ”vittu, mitä paskaa”. Projekteihin kului paljon aikaa, eikä asiakkaille kelvannut mikään. Yhtenä viikonloppuna päätin, että haluan tehdä jotain omaa eikä aina kysyä muilta, kelpaako tämä, Timoska kertoo.

 

Timoska perusti vittumitapaskaa.fi-nettikaupan ja latasi sivuille muutamat postikortit ja Samaa paskaa joka kuukausi -kalenterin ”jos joku hullu eksyy sivuille”.

Marraskuussa naisyrittäjät-Facebook-ryhmässä jaettiin linkki positiivisten ajatusten vuosikalenterista, ja Timoska linkkasi kommenttikenttään oman kalenterinsa ja häipyi miehensä kanssa elokuviin. – Katsoimme kolmen tunnin Tuntemattoman sotilaan. Kun sen jälkeen avasin puhelimen, tilauksia oli tullut jo 50.

 

Kasvu Openista käytännön vinkkejä

Viime vuonna Timoskalla meni hyvin. – Meinasin kuolla tilauksiin.

Timoska kääntyi Posintran puoleen saadakseen apua kasvukipuihinsa. Samalla Posintrassa ehdotettiin Kasvu Open -kisaan osallistumista. Timoska täytti hakemuksen ja valmisteli muutaman minuutin pitchauksen yrityksestään.

– Jo se auttoi. Siihen aikaan tein, tein ja pakkasin, nyt jouduin pysähtymään miettimään, missä menen.

Itä-Uudenmaalta valittiin kymmenen yritystä Kiitorataan, josta Arkista paskaa valittiin kunniamainittuna finaaliin. – Se oli ihan hauska tapahtuma. Olin tosin raskaana, joten jaksoin vain pakolliset ohjelmanumerot. Sain tapahtumasta kuitenkin käytännön vinkkejä ja puhuimme tavaramerkistä, jonka sain toteutettua.

Timoska suosittelee kisaa ihan kaikille, jotka haluavat kehittää omaa yritystään. – Kasvu Openissa tapaa ihmisiä monelta eri alalta. He esittävät kysymyksiä, joita itse ei edes osaisi ajatella. Minulle jäi kontakteja, joihin olen ollut jälkikäteenkin yhteydessä.

 

Toiko Kasvu Open toivottua kasvua?

Tammikuussa Timoskalle syntyi poika, ja aviomies Tero Timoska on ottanut vastuuta yrityksen pyörittämisestä. Maaliskuussa avattiin uusi liiketila Tarmolaan.

Tilauksia lähtee päivässä 100–200, ja jälleenmyyjiä on yli 30. Tero ja Jenni Timoskan lisäksi yrityksessä toimii 2 pakkaajaa ja kaksi apulaista, perheen neljästä lapsesta nuorimmat, 4- ja alle 1-vuotiaat lapset.

– Ensi vuonna suunnitelmissa on kiertää erilaisia kesätapahtumia edustusautollamme, vuoden 1973 Fiat 600:lla. Etenemme lasten ehdoilla, pienin askelin. Tällä hetkellä emme pysty enempään.

 

 

Hamari Auditorium: suomalaisia auditoriokalusteita Porvoosta maailmalle

– Suomalaiset ovat perinteisesti vaatimattomia markkinoimaan tuotteitaan. Kasvu Openissa ei pärjää, jos ei osaa kehua toimintaansa. Se oli hyvä paikka harjoitella pitchausta, Hamari Auditorium Furniture Solutions Oy:n toimitusjohtaja Jari Jääskelä (kuvassa) kertoo.

Runeberginkadulla toimivan Hamarin auditorioita on ympäri maailman mm. The John F. Kennedy Centerissä USA:ssa, Casa Da Musicassa Portugalissa, Sugamo Gakuenissa Japanissa, Ruotsin valtiopäivätalossa, Kulttuuritalossa ja Musiikkitalossa. Noin 65 % tilauksista tulee ulkomailta.

Jari Jääskelä

 

Kasvu Openista fokusta markkinointiin

Hamari osallistui Kasvu Openiin vuonna 2017. – Ajattelimme, ettei lisätunnettavuudesta haittaakaan ole, vaikkei kisa tavoitakaan asiakkaitamme: isoja kansainvälisiä arkkitehtitoimistoja, Jääskelä sanoo.

Osallistuminen sai Hamarin viilaamaan markkinointiaan ja Jääskelän treenaamaan myyntipuhetta. Kisaa varten tehtiin myös yritysesittelyvideo porvoolaisen Ansa Productions -videoviestintäyrityksen kanssa.

– Videon tekeminen oli hyvä juttu, Jääskelä sanoo. – Sen avulla luomme nopean mielikuvan yrityksestämme ja sen tuotteista.

Hamari valittiin kolmen porvoolaisen yrityksen joukossa 100 finalistin joukkoon.

– Suosittelen kyllä osallistumista kaikille, jotka haluavat oppia tekemään näkyvää markkinointia. Meillä suomalaisilla on paljon potentiaalia, mutta olemme hirveän vaatimattomia. Joskus pienikin markkinoinnin lisääminen kasvattaa myyntiä huomattavasti.

 

Toiko Kasvu Open kasvua?

– Liiketoimintamme vaatii vuosien valmistelua, asiakaspalvelua ja tuotekehitystä. Olemme viiden vuoden ajan kehitelleet läpimurtotuotettamme. Tämä on meille pullonkorkin avautumisvuosi. Tästä se lähtee, Jääskelä sanoo.

Kasvu Open on yksi vaihe pitkäkestoisessa ja perusteellisessa valmistelutyössä.

– Kisa sai meidät ehkä tajuamaan paremmin, että olemme palveluyritys. Meillä on pitkä kokemus asiakkaan ongelman ratkaisemisesta. Olemme kansainvälisellä kentällä se pieni ja räätälöivä vaihtoehto. Palvelu on meidän ydintämme.

 

Lue lisää Kasvu Openista 

 

KASVU OPEN -sparrausohjelmaan vuosina 2016-2018 osallistuneet yritykset:

2016

Datapartner Oy

Tsacon Oy

Smartwatcher Oy

Oy Pace1 Tools Ltd

Mecanil Oy Ab

Uusi Kaupunki Kollektiivi Oy

Rex Nordic Oy

Hyvinvointia Kotiin Oy

Be Limitless Oy

Ansa Production Oy

Osuuskunta Lilith

YEEA

Skandinavian Food and Bakery Ab

Mergus Yacht Trans Oy

Petcoff Oy

 

2017

Robbes Lilla Trädgård

Weldmec Marine Ab

Hamari Auditorium Furniture Solutions

Myrskylän Savu Oy

Tekstiititeollisuus Oy

Meritta Bra Oy

Ansa Production Oy

SmartWatcher Oy

Oy Aurora Data and Systems Ltd.

Kirjapaino M&M Oy

Wistec Training Oy

Kannonnokka Oy

Kunto-Werner Ky

Learning Media Finland Oy

Pieni Suklaatehdas Oy

 

2018

FC Koneistus

Arconant Oy

Muovi-Simola

Haven Porvoo osk

Hoivax & Avux

Graafiska

Xenia Tours

Old Town B&B

Hyvinvoiva Netta Turunen

Roostlab

Elementit-E

Liljendalin Kala ja Palvi

EK-Kaide Oy

Konekor Oy