fbpx

Designyritys Latimeria Oy sai apua Yritysapu-palvelusta. ”On tosi positiivista, että keskellä kesääkin soitettiin ja kysyttiin, onko kaikki hyvin ja tarvitsenko lisäapua. Vaikka on näin pieni yritys, yhteiskunta näkee auttamisen tarpeellisena”, muotoilija Juha Luukkonen Latimeriasta sanoo.

Viime kevään koronapandemia iski designyritys Latimeriaan kuin leka. Tarjoiluvälineitä käsityönä valmistava yritys joutui täysin uudenlaiseen tilanteeseen.

– Kansainväliset messut ovat tärkeä osa liiketoimintaani. Sieltä tulee valtaosa tuloistani. Keväällä oli tiedossa kolme tärkeää tapahtumaa, joista jokainen peruuntui. Ajattelin, että tästä ei seuraa hyvää, oli pakko aktivoitua, Latimerian yrittäjä, muotoilija Juha Luukkonen kertoo.

Latimeria lomautti kaksi työntekijäänsä, muutti uuteen osoitteeseen Porvoosta Askolaan ja otti yhteyttä Yritysapuun.

 

Tukea hakemusviidakkoon

Muuttuneet olosuhteet vaativat yrittäjältä uuden suunnan etsimistä.

– Monet yrittäjät eivät ole ehkä oivaltaneet, että koronan tuoma muutos monilla aloilla on käsittämättömän suuri. Voi olla, että tilanne ei palaudu entiselleen pitkiin aikoihin. Monien, minut mukaan lukien, oli pohdittava omaa yritystoimintaa alusta asti uudestaan, Luukkonen sanoo.

Luukkonen sai asiantuntijoilta apua muun muassa erilaisten tukimuotojen etsimiseen ja hakemusten täyttämiseen, mikä on monille yrittäjille aikaa vievää ja raskasta.

– Hakemusten täyttäminen oli minulle uutta – ja karseaa, Luukkonen nauraa.

– Huomasin, miksen ole aikaisemmin täyttänyt hakemuksia. Se ei kerta kaikkiaan onnistu!

Luukkosen mukaan hakemusviidakossa opastamistakin tärkeämpää oli se, että sai puhua asiantuntijan kanssa kriisin keskellä.

– On tosi positiivista, että keskellä kesääkin soitettiin ja kysyttiin, onko kaikki hyvin ja tarvitsenko lisäapua. Koin, että yritys voi luottaa yhteiskuntaan, Luukkonen sanoo.

– Vaikka on näin pieni yritys, yhteiskunta näkee auttamisen tarpeellisena.

 

Uusi suunta kehityshankkeiden avulla

Hakemukset toivat Luukkoselle rahaa erilaisiin kehityshankkeisiin.

Tuen avulla Luukkonen teki sopimuksen menestyneen pakkaussuunnitteluyrityksen kanssa uusista pakkauksista, hän alkoi myös suunnitella verkkokauppaa ja panostaa markkinointiin. Tavoitteena on muun muassa löytää uusia jälleenmyyjiä Tanskasta ja Norjasta ja uusia asiakkaita Suomesta.

Latimerian tuotteita myydään 13 maassa, ja toistaiseksi 80 % myynnistä tulee ulkomailta.

Luukkonen alkoi myös kehittää vanhojen tuotteiden rinnalle uusia.

– Aiemmin minulla ei ollut aikaa siihen. Uusien tuotteiden kehittäminen vie kuukausia. Nyt tulossa on useitakin tuotteita, Luukkonen väläyttää.

 

Juha Luukkonen Latimeria

Latimerian tuotteet valmistetaan kotimaisesta materiaalista mahdollisimman vastuullisesti.

 

– Uuteen tilanteeseen tarvitaan uudenlaisia toimintatapojakeinoja, vaikka muutos voikin tuntua vaikealta, muotoilija Juha Luukkonen sanoo.

Juha Luukkonen on ”runoilija ilman sanoja”. Viime kevään korona vaati uuden suunnan ottamista.

 

Yritysapu-hankkeen päärahoittaja on Uudenmaan liiton myöntämä Uudenmaan Kriisirahoitus (UKRI). Hankkeen toteuttajia ovat Posintra Oy, Keski-Uudenmaan Kehittämiskeskus Oy Keuke ja Novago Yrityskehitys Oy. Yhteistyökumppanina toimii Uudenmaan TE-toimisto.