Tutka-hankkeen BrändiCampissä laitettiin kotisivut kuntoon – tässä tärkeimmät tärpit

Torstaina 4.6. koettiin historiallinen hetki, kun Posintra järjesti ensimmäisen Zoom-hybridietäwebinaarilähikoulutuksensa. Kyseessä oli Tutka-Campin lähikoulutustilaisuus, johon koronatilanteen vuoksi yhdistettiin Zoom-yhteys niille, jotka halusivat jatkaa etäilyä.  Etäwebinaarin teknisestä toteutuksesta vastasivat Mika Laine ja Niko Laurila ja sisällöstä vastasi Laurean lehtori Eija Lipasti.

Teemana olivat hakusanaoptimoinnin ABC, ostopolun vaiheet ja eri vaiheisiin liittyvän sisällön luominen ja rakennekaava sisällön tuottamiselle. Jos et päässyt paikalle, ei hätää. Keräsimme päivän tärkeimmät tärpit.

 

Tutka-hanke BrändiCamp

Tutka-hankkeen BrändiCämp -koulutuksessa järjestettiin Zoom-yhteys niille, jotka halusivat osallistua etänä. Etäwebinaarin teknisestä toteutuksesta vastasivat Mika Laine ja Niko Laurila ja sisällöstä vastasi Laurean lehtori Eija Lipasti (kuvassa vasemmalla).

 

Hyvä sisältö hyödyttää sekä yritystä että asiakasta

76 % suomalaisista etsii ensisijaisesti tietoa yrityksen verkkosivuista, silti vain 46 % tiedostaa saavansa uusia asiakkaita sitä kautta ja 43 % aikoo panostaa verkkosivuihinsa tulevaisuudessa. (Lähde: Fonecta)

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kanavista. Siksi ne kannattaa laittaa kuntoon, nyt!

 

Mistä kannattaa aloittaa?

Älä hyppää suoraan hakusanaoptimointiin, kuten monet tekevät. Pohdi ensin isot linjat. Mitä haluat sisällölläsi tavoittaa? Millaista brändiä rakennat?

Millaisia viestejä asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi missäkin ostopolun* vaiheessa etsivät? Millaisia ennakkoluuloja tai huolia heillä voi olla? Miten voisit kaataa niitä?

Tiedä myös, mikä sivuillasi toimii nyt. Apuna voit käyttää maksutonta Google Analytics -palvelua.

*Tiedän – pidän – kyselen lisää – ostan –suosittelen

Astu esiin piilosta: hakukoneoptimoi  

Miten asiakkaasi löytävät sinut? Mitä hakusanoja ja fraaseja he käyttävät ostopolun eri vaiheissa? Millaisiin ongelmiin he etsivät ratkaisuja? Tee lista hakusanoista ja fraaseista ja pohdi parhaat viestintäkanavat niille.

Tärkeimpiä tiedon hankinnan lähteitä ovat blogit, videot, erilaiset oppaat, yrityksen julkaisemat tutkimustulokset ja ilmaiset työkirjat.

 

Järjestä sivurakenne selkeäksi

Luo selkeä sivurakenne. Tee kaikista tärkeistä aiheista omat alasivut, joilla vastaat asiakkaiden kysymyksiin. Muista käyttää URL:ssa hakusanoja.

 

Viesti tuloksellisesti

Luo kullekin sivulle sisältöä asiakaskeskeisesti. Mitä asiakkaasi oikeasti haluavat tietää? Pääset sisällöntuotannossa helpommalla, kun noudatat aina samalla LLTA-mallilla:

LLTA-mallissa annat lupauksen, lunastat lupauksen, todistat asian ja aktivoit.

Anna lupaus, joka on asiakkaalle relevantti. Lunasta heti lupaus, mene oitis asiaan. Todista sanasi esim. asiakaskokemuksilla ja arvosteluilla.

Aktivoi ja ohjaa eteenpäin: ota yhteyttä, jätä yhdenottopyyntö, lue lisää, katso video.

Muista myös pyytää asiakkaan yhteystietoja! Asiakas on jo osoittanut kiinnostuksen aiheeseen, kun hän on käynyt sivuillasi. Älä kadota häntä, sillä uudelleen tavoittaminen on kallista.

 

Lehtori Eija Lipasti Laureasta

Koulutuksen sisällöstä vastasi lehtori Eija Lipasti Laureasta.

 

 

Upota hakusanat tekstiin

Ota esiin hakusanalistasi. Käytä tärkeintä avainsanaa H1-otsikossa eli sivun ensimmäisessä otsikossa ja varsinkin etusivulla. Muista myös H2- JA H3-otsikot.

Varioi hakusanayhdistelmiä ja rakenna laajaa ja relevanttia sisältöä hakusanojen ympärille. Nimeä myös kuvat hakusanaystävällisesti ja hoida titlet ja meta desctriptionit kuntoon.

Lisää sivuille sekä sisäisiä että ulkoisia linkkejä. Tsekkaa myös, miltä luotettavilta sivuilta löytyy linkit sinun sivuillesi? Käytä apuna esim. Googlen maksutonta palvelua, Google Search Consolea.

 

Tarinallisuus

Mitä pidempään asiakkaat viipyvät sivuillasi, sitä paremmin ne löydetään Googlesta.

Kerro asiakkaillesi tarinoita, joissa on tietoa ja tunnetta. Tarinat iskevät tunteisiin, ja me ihmiset teemme ostopäätöksemme tunteella, jonka jälkeen perustelemme niitä järjellä.

 

Muista selkeys

Jos olet epäselvä, häviät. Aivomme ovat virittyneet pääsemään helpolla. Haluamme selkeät vastaukset ja selkeät toimintaohjeet.

Käytä lyhyitä lauseita, pidä tekstit sopivan tiiviinä, käytä väliotsikoita ja lainauksia. Ohjaa asiakasta. Muista tehdä sivusta visuaalisesti houkutteleva! Jätä valkoista aluetta.

 

Ainaista puurtamistako?

Kyllä, sisällöntuotanto ei ole kertarykäisy vaan pitkäjänteistä toimintaa. Tuota siis sisältöä säännöllisesti ja Googlekin löytää sivusi paremmin.

Helpota tehtävääsi ja uusiokäytä ja päivitä entisiä tekstejä. Älä keksi pyörää uudestaan.

 

Vinkkejä: Opi onnistujilta

Tutustu mm. näihin nettisivuihin, etsi edellä mainittuja elementtejä ja sovella omiin sivuihisi:

www.trainershouse.fi/

www.vesivek.fi/

www.differo.fi/

www.isolta.fi/

www.hubspot.com/

www.netflix.com/fi/

 

Tsemppiä verkkosivujen tekemiseen!