Luottamus, rehellisyys, kunnioitus ja kiireettömyys. Siinä hyvät säännöt ylipäätään elämään, mutta erityisesti, jos aikoo harjoittaa liiketoimintaa Meksikossa. Posintra kumppaneineen keräsi Meksikon ja Kalifornian bisnesosaajat kertomaan näiden valtavien markkinoiden mahdollisuuksista. Etenkin vesi- ja jäteongelmat odottavat ratkaisijoitaan.

‒ Make trust, be honest, respect and don’t hurry. Meksikossa et voi pakottaa asioita eteenpäin, siellä tarvitaan paljon aikaa. Mutta kun pääset sisään, suhteet ovat vahvat, Meksikossa liikesuhteet muodostavat perheen, kertoi veden puhdistamiseen ja kierrättämiseen erikoistuneen Clewerin toimitusjohtaja Jouni Laine.

Laine piipahti Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa kahden ulkomaanmatkan välillä. Lentäessään ympäri maailmaa hän konkreettisesti kokee sen, kuinka kaukana ja pieni Suomi on. Siksi tarvitaan paikallisia kumppaneita. Oman myyntikonttorin perustaminen uuteen maahan lykkää kaupankäynnin aloittamista helposti parilla vuodella, paikallisen jälleenmyyjän avulla päästään nopeammin vauhtiin.

Laine muistutti, että paikallisilla voi olla ihan erilainen tapa tehdä ja toteuttaa asioita kuin meillä Suomessa, mutta se voi olla jopa parempi tapa. Tarvitaan siis avointa mieltä.

Veteen on pakko investoida

Mistä suomalainen pk-yritys sitten tietää kenen kelkkaan maailmalla uskaltaa lähteä? Kumppanien etsimiseen ja valikointiin on saatavissa apua siihen erikoistuneilta konsulteilta.

Advion Groupin toimitusjohtaja Ari Virtanen on asunut vuosia Meksikossa ja tuntee hyvin maan ja sen ongelmat.

Suomesta katsottuna Meksiko voi näyttäytyä köyhänä ja alikehittyneenä maana Yhdysvaltain kainalossa, mutta se on Latinalaisen Amerikan toiseksi suurin talous. Varallisuus jakaantuu hyvin epätasaisesti, miljonäärejä on enemmän kuin Suomessa, vaikka osa kansasta on köyhää. Virtanen tietää, että rikas väestönosa on valmis investoimaan kestävän kehityksen hankkeisiin.

‒ Niiden on pakko, sillä vesi loppuu ja maa hukkuu jätteisiin, hän sanoo.

Kuinka suuri yrityksen pitää olla, että sen kannattaa lähteä yrittämään tällaisille markkinoille?

Ari Virtasen mielestä kyse ei ole niinkään yrityksen koosta vaan sen tahtotilasta. Pienin, jota hänen firmansa on viemässä Meksikon markkinoille, on liikevaihdoltaan 4-5 miljoonan euron yritys.

‒ Jos yritys on innovatiivinen ja sillä on hyvä tuote, ei koko ole niin tärkeää. Me haemme yrityksille myös meksikolaisia sijoittajia, jos täältä ei rahoitusta löydy, Virtanen kertoo.

Suomalaisilla on hyvä maine Meksikossa jo valmiiksi, sillä siellä pidempään toimineet suomalaiset suuryritykset ovat hoitaneet asiansa hyvin.

Bisnesliidejä satelee

SME2Go-hankkeen järjestämässä tilaisuudessa kuultiin myös Meksikon ja Yhdysvaltain suurlähetystöjen edustajia ja vierailtiin innovatiivisissa kaupunki- ja yrityskohteissa. Hanketta koordinoi Posintra yhdessä kansainvälisten kumppaniensa kanssa.

Projektipäällikkö Matti Herlevi Posintrasta kertoo, että käytännön näkökulmat ja case-esimerkit kiinnostivat pk-yritysten edustajia selvästi, niistä sai paljon hyviä vinkkejä.

‒ Ainakin itse tunnistin päivän mittaan muutaman ihan selkeän bisnesliidin. Jos olisin yrittäjä, lähtisin niitä edistämään, Herlevi totesi ensimmäisen seminaaripäivän päätteeksi.

Hanke on kohdistettu suomalaisten, ruotsalaisten ja virolaisten älykäs kaupunki -ratkaisuihin keskittyneisiin yrityksiin. Niille etsitään kohdemarkkinoita mm. yhteistyössä suurten yritysten kanssa, joiden kumppaneina pk-yritykset voivat päästä uusille markkinoille.

Muut toimijat hankkeessa ovat SISP – Swedish Incubators & Science Parks ja Västerås Science Park Ruotsista, Turku Science Park Suomesta ja Tallinn Science Park Tehnopol Virosta.

 

Lisätietoa:

Matti Herlevi
projektipäällikkö, Pobi – Porvoon Kilpilahdesta tulevaisuuden bioteollisuuspuisto
puh. 040 543 8349
matti.herlevi(a)posintra.fi

Kirjoitettu